موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

بخشودگی مالیاتی
بخشودگی مالیاتی
جرائم مالیاتی از مهم ترین چالش های حقوقی مالیاتی است. اما همه ساله دولت برای تشویق مجرمین و بدهکاران مالیاتی به پرداخت مالیات لیستی از موارد بخشودگی مالیاتی را اعلام می کند. اما این بخشودگی مالیاتی شرایطی دارد که به آنها اشاره می کنیم.

موارد بخشودگی مالیاتی

موارد بخشودگی مالیاتی

با توجه به اینکه سال ۱۳۹۸ به نام سال رونق تولید نامگذاری شده، بنابراین این سازمان در چارچوب حمایت از تولید و کالای ایرانی و به منظور حمایت از فعالان اقتصادی، رعایت اصل تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایت مندی مودیان مالیاتی، تصمیماتی به شرح زیر در خصوص بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش  قانون مالیات های مستقیم گرفته است. تا در صورت پرداخت مانده بدهی مالیات قطعی شده خود ( اعم از اصل بدهی و جرایم غیر قابل بخشش ) تا پایان سال جاری، در اجرای مقررات قانون مالیات های مستقیم به عنوان مودی خوش حساب از این حیث به شرح زیر مورد بخشودگی قرار گیرند:

۱-در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده تا تاریخ ۳۰/۷/۱۳۹۸ معادل ۱۰۰ درصد جرایم قابل بخشش.
۲- در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده از تاریخ یکم تا ۱/۸/۱۳۹۸ برای مودیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذیربط، معادل ۹۸ درصد جرایم قابل بخشش و برای سایر مودیان ۹۶ درصد جرایم قابل بخشش.
۳- در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده از تاریخ ۱/۹/۱۳۹۸ تا پایان سال جاری برای مودیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذیربط، به ازای هر ماه معادل ۲ درصد و برای سایر مودیان معادل ۴ درصد، از درصد بخشودگی موضوع بند (۲) فوق کسر می گردد.
۴-میزان بخشودگی جرایم بر اساس تاریخ پرداخت مانده بدهی قطعی شده هر یک از سنوات محاسبه می شود.
۶- برای بخشودگی جرایم در اجرای این بخشنامه، مودیان یاد شده می بایست درخواست بخشودگی جرایم را به اداره امور مالیاتی تسلیم تا در اجرای این بخشنامه مورد بخشودگی قرار گیرد.
۷-مودیان یاد شده که قبل از ابلاغ این بخشنامه نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده خود اقدام کرده اند، می توانند درخواست بخشودگی جرایم خود را حداکثر تا ۲۰/۱۱/۱۳۹۸ به اداره های امور مالیاتی تسلیم تا مورد بخشودگی قرار گیرند.
۸-مودیان مالیاتی می توانند برای هر یک از سنوات با پرداخت بدهی مالیاتی آن سال، از مفاد این بخشنامه بهره مند گردند.
۹-استفاده از مفاد این بخشنامه برای بخشودگی جرایم عملکرد و دوره های مالیاتی طی سال های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ برای مودیانی که طبق مقررات ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم و آیین نامه اجرایی مکلف به ارسال فهرست معاملات می باشند، منوط به ارسال فهرست معاملات هر یک از سال های ذکر شده تا ۳۰/۷/۱۳۹۸است.

بخشودگی مالیاتی

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با رد این که بخشودگی ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی جرایم مالیاتی هر ساله تکرار خواهد شد نیز افزود : قطعا حمایت دولت از بخش غیردولتی همواره باید محدود، مشروط، کاهنده و تضمین دار باشد. البته با صدور بخشنامه‎ای و به منظور رفع این شائبه، اعلام کردیم که در سال ۱۳۹۹، هم سطح اختیارات ادارات کل امور مالیاتی در خصوص بخشودگی جرایم مالیاتی محدود خواهد شد و هم احراز شرایط خوش حسابی باید با مستندات کامل صورت گیرد.

در واقع صرفه و صلاح این است که فعالان اقتصادی از فرصت استثنایی امسال استفاده کنند و ضمن اکتساب عنوان خوش‎حسابی، با سهل‎ترین شکل ممکن و با عزت و احترام از بار سنگین جرایم مالیاتی رهایی یابند و قاعدتا هیچ مودی هوشمندی ۱۰۰ تومان بخشودگی سهل و آسان و با عزت و احترام امسال را با ۷۰ تومان بخشودگی احتمالی و سخت در سال بعد عوض نمی کند. و در توضیح نحوه محدود شدن سطح اختیارات مدیران در سال آینده گفت: با رعایت مفاد ماده ۱۹۱ قانون مالیات های مستقیم و سایر مقررات مربوط، در خصوص بدهی های قطعی شده از ۱/۱/۱۳۹۹ به بعد، حداکثر بخشودگی جرایم قابل بخشش، برای مودیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری یا پروانه کسب تولیدی از مراجع ذیربط، ۷۰ درصد و برای سایر مودیان ۵۰ درصد برای هر منبع مالیاتی در هر سال یا دوره به مدیران کل امور مالیاتی تفویض می گردد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور دوباره با تاکید بر استفاده از این ظرفیت قانونی از سوی فعالان اقتصادی گفت: مودیان در صورت عدم پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده تا پایان سال جاری، به عنوان مودی خوش‎حساب تلقی نشده و جرایم متعلق قابل بخشودگی نخواهد بود.

وی تاکید کرد: تفاوت این بخشودگی جرایم با اختیارات بخشودگی مدیران استان ها این است که برای نخستین بار، ۱۰۰ درصد بخشودگی ابلاغ شده و اختلاف سلیقه و برداشت و اتلاف وقت و انرژی فعالان و سیستم اداری و یا پرداخت هزینه‎های مشاوره و وکالت و … برای مجاب کردن ادارات کل امور مالیاتی و اخذ بخشودگی و خدای ناخواسته مفسده اداری در این خصوص را به صفر رسانده و در واقع هر مودی بدون اتلاف وقت و انرژی و … صرفا با مراجعه به اداره امور مالیاتی ذیربط و پرداخت اصل بدهی، با سهولت هر چه تمام و با عزت و احترام از بار سنگین جرایم خلاص می شود.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم در دپارتمان حقوق مالیاتی با در اختیار داشتن یک تیم متشکل از وکلای پایه یک دادگستری  و مشاوران حقوقی متخصص امور مالیاتی آماده ارائه خدمات در زمینه دعاوی مالیاتی به مودیان محترم می باشد.

بخشودگی مالیاتی چیست؟

مصادیق دیگر از بخشودگی مالیاتی

  • در مالیات های مستقیم تمام یا قسمتی از جرایم مقرر بنا به درخواست مؤدی با توجه به دلایل ابرازی مبنـی بـر خـارج از اختیار بودن عدم انجام تکالیف مقرر و با در نظر گرفتن سوابق مالیاتی و خـوش حسـابی مـؤدی بـه تشـخیص و موافقت سازمان امور مالیاتی کشور قابل بخشوده شدن می باشد.
  • تا پنجاه درصد مالیات حقوق حقوق بگیران شاغل در روستاها و همچنین در نقاط محروم و دور افتاده کشور طبق لیست سازمان برنامه و بودجه بخشوده می شود. بدهی مالیات بردرآمد حقوق کادر نظامی و انتظامی تا تاریخ معینی بخشوده می شود.
  • کلیه معافیت های مدت که بموجب قوانین مالیاتی و مقررات قبلی مقرر شده است با رعایت مقررات مربوط تا انقضاء مدت به قوت خود باقی است. مالیات سود متعلق به قبوض اقساطی اصلاحات ارضی کماکان بخشوده خواهد بود.

  • معادل چهار درصد از مالیاتهای پرداختی مودی تا سر رسید مقرر بعنوان جایزه خوش حسابی از بدهی مالیاتی او کسر خواهد شد و هر گاه مالیات پس از حداکثر چهار ماه از سررسید مقرر پرداخت شود مشمول جریمه ای معادل ده درصد مالیات پرداخت نشده تا سر رسید مقرر خواهد بود و در صورت تقسیط و پرداخت اقساط در سررسید مقرر نصف جریمه مذکور بخشوده خواهد شد. حکم این ماده شامل مالیت هایی که بموجب مقررات این قانون اشخاص دیگر بعنوان مالیات مودی پرداخت می نمایند نخواهد بود. آن مقدار از بدهی مالیاتی که خارج از فواصل تعیین شده در این ماده پرداخت می شود مشمول جریمه ای معادل بیست درصد آن خواهد بود، چنانچه مودی بدهی مالیاتی مذکور خود را تقسیط و اقساط مربوط را در موعد مقرر پرداخت نماید نصف جریمه این موضوع بخشوده خواهد شد. در برخی موارد مذکور هر گاه مودی برگ تشخیص صادره را قبول و یا با ممیز کل توافق نماید و یا نسبت به پرداخت مالیات متعلقه یا ترتیب پرداخت آن اقدام کند از هشتاد درصد جرائم مقرر در این قانون معاف خواهد بود. در صورتی که مودی پس از صدور رأی هیأت حل اختلاف و قبل از صدور برگ اجرائی اقدام به پرداخت مالیات نماید و یا ترتیب پرداخت آن را بدهد از چهل درصد جریمه متعلقه معاف خواهد شد.

بخشودگی واحدهای تولیدی و معدنی

صد در صد درآمد ابرازی ناشی از فعالیت های تولیدی و معدنی واحدهای تولیدی و معدنی، اشخاص حقوقی غیردولتی در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ۱۰سال و در سایرمناطق به مدت ۵ سال در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ۱۳سال و در سایرمناطق به مدت ۷ سالدر صورت استقرار در شهرکهای صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی: به نرخ صفر مشمول مالیات است.

معافیت واحد های تولیدی فناوری اطلاعات

صد در صد درآمد ابرازی ناشی از فعالیت های تولیدی واحدهای تولیدی فناوری اطلاعات اشخاص حقوقی غیردولتی: در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ۱۰سال و در سایر مناطق به مدت ۵ سال در صورت استقرار در شهرکهای صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ۱۳سال ودر سایر مناطق به مدت ۷ سال به نرخ صفر مشمول مالیات است.

درآمدهایخدماتیبیمارستان ها،هتلها و مراکز اقامتی گردشگری

صد در صد درآمد ابرازی ناشی از فعالیت های خدماتی بیمارستان ها، هتلها و مراکز اقامتی گردشگری، اشخاص حقوقی غیر دولتی: در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ۱۰سال و در سایر مناطق به مدت ۵ سال -در صورت استقرار در شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ۱۳سال و در سایر مناطق به مدت ۷ سال به نرخ صفر مشمول مالیات است.

بخشودگی های مالیاتی

افزایش نیروی کار شاغل

به ازای افزایش حداقل ۵۰ % نیروی کار شاغل در هرسال در دوره معافیت نسبت به سال قبل، یک سال به دوره معافیت واحدهای تولیدی و خدماتی و سایر مراکز موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیاتهای مستقیم اضافه می شود.

سرمایه گذاری مجدد و درآمدهای حمل و نقل

الف-در مناطق کمتر توسعه یافته، صد در صد مالیات سال های بعد از دوره محاسبه با نرخ صفر مذکور در صدر ماده ۱۳۲ قانون مالیاتهای مستقیم و همچنین صد در صد مالیات درآمدهای واحدهای حمل و نقل مستقر در مناطق مذکور، حداکثر تا معادل میزان سرمایه گذاری انجام شده یا معادل دو برابر سرمایه ثبت و پرداخت شده به نرخ صفر مشمول مالیات است.

ب-در سایر مناطق، پنجاه درصد مالیات سال های بعد از دوره محاسبه با نرخ صفر مذکور در صدر ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم و همچنین پنجاه درصد مالیات درآمدهای واحدهای حمل و نقل مستقر در این مناطق، حداکثر تا معادل میزان سرمایه گذاری انجام شده یا معادل سرمایه ثبت و پرداخت شده به نرخ صفر مشمول مالیات است.

درآمد تولیدی شرکتهای خارجی

صد در صد درآمد ابرازی حاصل از فروش محصولات تولیدی با نشان معتبر از تاریخ انعقاد قرارداد همکاری با واحد تولیدی ایرانی در دوره محاسبه با نرخ صفر واحد تولیدی مذکور(واحد تولیدی ایرانی) به نرخ صفر مشمول مالیات است و در صورت اتمام دوره مذکور، از پنجاه درصد تخفیف در نرخ مالیاتی برخوردار است.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم در دپارتمان حقوق مالیاتی با در اختیار داشتن یک تیم متشکل از وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران حقوقی متخصص امور مالیاتی آماده ارائه خدمات در زمینه دعاوی مالیاتی به مودیان محترم می باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »